Andre artikler

Nyheder

In English:
Eco-news
Marketplace

 

 

Kommentar til dommen over fetaosten:
En sejr i kampen mod billige kopivarer
25. okt. 2005

I dag afgjorde EF-domstolen, at danske mejerivarer ikke længere må sælge et komælksprodukt under betegnelse Feta. I den anledning står politikere og repræsentanter for danske mejerier og landbrugsorganisationer på nakken hinanden for at bekræfte hinanden i, hvor overraskende dommen er.

Sagen er imidlertid stillet helt på hovedet fra dansk side.

Dommen er i virkeligheden en sejr i kampen mod producenter, som sender underlødige kopivarer på markedet i konkurrence med mærkevarer af høj kvalitet.

Vi bør i stedet ønske grækerne tillykke med en retfærdig sejr!

Forargelsen er stor i dansk erhvervsliv, når mærkevarer fra Lego, Grundfos eller B&O kopieres af kinesiske eller mellemøstlige baggårdsvirksomheder, men det er netop den type kopivirksomhed danske mejerier i årevis har gjort til til en vigtig indtægtskilde.

I stedet for selv at pleje og udvikle gode mærkevareprodukter har mejerierne kopieret franske, italienske og græske ostetyper. Ofte produkter som gennnem generationer er udviklet og markedsført som mærkevarer i Europa.

Helt grel er fetaosten, som oprindelig fremstilles af fåremælk. De danske mejerier har sendt en kopi på markedet fremstillet af den billigere komælk - og endda ofte tilsat farve, så den kom tættere på originalens farve. For at gøre kopieringen komplet, har man endda haft den frækhed at give kopivaren det samme navn som originalen.

Det er grækerne naturligt nok blevet stødt over, og de har nu fået dom for, at danske mejeriers såkaldte Feta-ost er i samme kategori som ulovlige kopier af Rolex-ure eller Lacoste T-shirts.

Man må uundgåeligt spørge sig selv, hvor stor forståelsen i dansk landbrug ville være, hvis et koreansk firma havde produceret et farvet soyaprodukt og markedsført det i danske kølediske under navnet Danbo Ost?

Den situation behøver danske mejerier imidlertid næppe frygte. Den frygtelige sandhed er, at hovedparten af danske mejerivarer er såre simple eller blot kopier af andres arbejde.

Hvem kan komme i tanke om et dansk mejeriprodukt, som en udenlandsk virksomhed ville finde det ulejligheden værd at kopiere?

Michael Borgen
redaktør