Det økologiske salg stiger stadig |
20. april 2015
Salget af økologisk frugt og kød stiger
- mens salget af mælk og æg stagnerer Det er især salget af kød - især svinekød - samt frugt og grøntsager som er steget. Salget af svinekød er i 2014 opgjort til 82 millioner kroner - en stigning på over 35 procent i forhold til året før. Det skal endda ses i lyset af, at salget af økologisk svinekød året før steg med over 18 procent. Tilsvarende steg salget af frugt med 19 procent i 2014. Salget af bananer udgjorde således 106 millioner kroner, mens salget af appelsiner, citroner og andre citrusfrugter var på over 128 millioner kroner. Da fødevarepriserne generelt faldt i 2014 er den relative vækst endda lidt højere end tallene viser. Tager man hensyn til det generelle prisfald, er salget af frugt således steget med 21 procent - mod den faktuelle stigning på 19 procent. Salget af økologisk mælk, æg
og havregryn stagnerer Lidt værre står det til for en anden af de store varegrupper - økologisk havregryn - som ser ud til at have nået en foreløbig top i salget. Salget af "Gryn, cornflakes mysli o.lign." faldt således med intet mindre en 6 procent til en samlet omsætning på 201 millioner kroner. Indenfor kød står fersk og frossen okse- og kalvekød stadig for den største del af salget - 169 millioner kroner, skarpt forfulgt af pålæg, som sidste år havde en omsætning på 153 millioner kroner. Samlet blev der solgt økologiske kødprodukter for godt en halv milliard kroner - 508 millioner kroner - lidt mindre end omsætningen af frugt, som udgjorde 557 millioner kroner. Læs også: Det økologiske areal falder |