Økologisk Messe på nettet

Læs også om:

Biofach 2008

Biofach 2006

Biofach 2001

Biofach 2000
 



Biofach slog endnu en rekord
Stemningsrapport fra Biofach 2007 - 15. - 18. februar




Biofach er som andre messer et mødested for branchen. Mange kommer blot for at holde møde med mangeårige samarbejdspartnere.

Den danske stand på Biofach
Den danske stand var flot og større end tidligere, men det IKEA-agtige design kunne næsten få beskueren til at glemme, at messen handlede om fødevarer
Ungarn
Den ungarske stand var nok den, som stilmæssigt adskilte sig mest fra den danske. Hele standen var indrettet som en gammeldags landsbykro med musik, folkedansk og farverige nationaldragter. 
Østrig
Den østrigske stand var ligesom den danske præget af ost og andre mejeriprodukter.
Stand fra Kina
Kina var stærkere repræsenteret end nogensinde. Her en af de mere prangende kinesiske stande.

Arche er en tysk virksomhed som har specialiseret sig i økologiske sushi-produkter. Kimonopigen er dog japaner.

Urtekram havde to stande. En mindre stand var placeret på den danske fællesstand, mens hovedstanden lå i kosmetik-hallen Vivaness.

Landbrugskommisær Mariann Fischer Boel lagde vejen forbi messen den første dag
Andalusien, Sydspanien
Andalusien i Sydspanien havde en af de vel nok største stande på Biofach
Berrifine
Det danske frugt- og bær firma Berrifine havde valgt at placere sig udenfor den danske fællesstand
Kosmetik messen Vivaness
Vivaness er Biofachs kosmetik-afdeling. Den var præget af stor vækst på området.
Økologisk brød
Le Blé D'or præsenterede bl.a. wienerbrød.

Verdens største økologiske messe -  Biofach i Nürnberg overgik også i 2007 sig selv. Næsten 45.000 besøgte messen, som både omfattede den traditionelle fødevaremesse og kosmetik-messen Vivaness.

De to messer havde tilsammen 2.566 udstillere fra 116 lande.

Danmark var stærkere repræsenteret end nogensinde - både blandt udstillere og besøgende. Mest markant var den danske fællesstand, som blev åbnet af fødevareminister Hans Chr. Schmidt.

Standen virkede stor, og det lykkedes givetvis at vise omverdenen, at Danmark ønsker at være med på den økologiske udvikling. Under åbningen opfordrede fødevareministeren den danske øko-branche til at prale mere. Det syntes dog ikke helt at være nødvendig. Den danske stand gav tilstrækkeligt indtryk af pral - især når man tager i betragtning, hvor mange flere produkter, andre lande havde at byde på.

For mange
nationale stande

Flere andre landes stande var endnu større, og de store nationale stande er på vej til at blive et problem for overskueligheden på Biofach. Det bliver stadigt sværere at finde de produkter man søger, fordi messen overvejende er delt op i lande, og ikke sektorer for Mejeri, Kød, Kolonial o.s.v.

Problemet er historisk betinget men skyldes også at mange lande yder betragtelige statstilskud til store nationale stande, hvilket gør det næsten umuligt at dele messen mere fornuftigt op.

Kina og Indien
stormer frem

Nogle af de helt store stande repræsenterer naturligvis Europæiske områder med stor økologisk produktion, blandt andet Italien og Andalusien. Flere oversøiske lande stormer dog frem. Indien var stærkt repræsenteret, og Kina viste også flaget som fremadstormende - også på det økologiske felt.

Selv om Biofach er verdenskendt, er messen dog stadig meget tysk. 66 procent af de besøgende er tyskere. Hertil kommer mange besøgende fra det tysktalende Østrig. De nationale tyske haller er tydeligvis de tættest befolkede.

Flødebollerne
vakte opsigt

Biofach er blevet større - men ikke nødvendigvis mere spændende. En erfaren dansk besøgende sagde, at det er blevet sværere at finde "diamanter" på Biofach. Man kan snart få alle typer varer økologisk, og de fleste nyheder består blot i nye smagsvarianter, eller kopier af noget andre allerede har produceret før. Blandt dette års nyheder bør dog nok nævnes de økologiske flødeboller, som vakte opmærksomhed blandt mange. Blandt de danske seværdigheder var bl.a. Le Blé D'ors wienerbrød til bake-off.

Selv om kosmetik er en gammel nyhed på Biofach gav det alligevel messen et løft, at kosmetikken har fået sin egen messe. Selv om Vivaness kun omfatter en enkelt hal, har den allerede fået sin egen identitet. Man mærker tydeligt forskellen, når man træder ind i hal 7A, hvor Vivaness var placeret.

 


 

Den danske fællesstand omfattede i år Arla, Naturmælk, Thise, Hanegal, Friland, Farre a/s, Crisby Food, Mølle Skovly, Økoladen, Coesam, Agrova, Visionfoods, Sunprojuice, Le Blé D'or.

Herudover havde blandt andet det danske firma Berrifine sin egen stand i en anden hal. Flere andre danske virksomheder var repræsenteret i samarbejde med udenlandske virksomheder, heriblandt INCO Danmark.

Biofach holdes næste år 21. - 24. februar 2008