Verdens største økologiske Messe
i Nürnberg i februar 


 


Tips til Biofach

Hvordan kommer jeg rundt i Nürnberg?

 

Økologisk vin
Biofach satte fokus på 
Økologisk Vin


Biofach 2010:
Økologisk og Fair
22. juni 2010

Handelen med Fairtrade produkter er stiger voldsomt i disse år. Fair-trade-produkterne både supplerer og konkurrerer med de økologiske produkter. Nu har Verdens største økologiske messe, Biofach i Nurnberg, taget konsekvensen og lader Fair Trade produkterne være i fokus under Biofach 2010. Messen holdes under titlen:

"Organic + Fair"

Biofach benytter samtidig lejligheden til at ændre messedatoerne, så Biofach løber fra onsdag til lørdag i stedet for som hidtil torsdag - søndag.

Fairtrade logoTemaet Fairtrade på Biofach vil erstatte Årets Land som ikke udnævnes i 2010. Det samme skete i 2008, hvor Biofach havde tema om økologisk vin.

Allerede i 2009 havde Biofach et mindre område med titlen Organic + Fair. Her deltog 29 virksomheder med 125 produkter som var både økologiske og fair trade certificerede.

Ifølge det britiske Organic Monitor udgjorde salg af fairtrade-produkter 3,5 milliarder US$ (17,5 milliarder kroner) i 2008, mens det tysk-baserede Transfair oplyser at varer for 21,5 milliard kroner på verdfensplan har været solgt med Fairtrade-mærke.

Storbritannien er blandt de lande, hvor Fairtrade har haft sine største succes'er. Ifølge Fairtrade Foundation steg det britiske forbrug af fairtrade-produkter til 700 millioner pund - svarende til en stigning på 43 procent i forhold til året før.

I Frankrig har bl.a. firmaet Alter Eco fået succes på lancering af økologiske fairtrade-produkter. Virksomheden lancerede i 2008 CO2-neutral chokolade. Noget tilsvarende har den danske kød-virksomhed Aalbæk Specialiteter gjort med lanceringen af Fair Food Group. Andre danske virksomheder som bl.a. Urtekram, Halkær Vin, Skee Is markedsfører også produkter på at være både økologiske og fair.

På verdensplan er skønsmæssigt to tredjedele af alle fairtrade-produkter også økologiske.

Fairtrade-mærket er kendt i mange lande. En undersøgelse i 15 lande foretaget af Fairtrade Study viser, at over halvdelen af befolkningen kendte fairtrade-mærket. Heraf forbandt 64 procent mærket med streng kontrol og 90 procent havde generel tillid til fairtrade-produkterne. Der har dog bl.a. i Danmark været debat i medierne af, at mærket ikke - som økologi-mærket - er en garanti for en bestemt produktionsform  - men snarere en markedsføring af, bestræbelser på at gøre handelen mere fair og miljøvenlig. I Danmark er betegnelsen "garanti" således fjernet fra fairtrade-produkterne.

Mens betegnelsen "økologisk" er lovgivningsmæssigt beskyttet både i EU, USA, Japan og Kina og opretholdes betegnelsen "Fairtrade" alene af private organer. Fairtrade-mærket ejes af virksomheden FLO-Cert i Tyskland. Organisationen definerer også de vigtigste retningslinier for, hvad Fair Trade står får. FLO-Cert er sponsoreret af 24 internationale medlems-organisationer og yder service i 70 lande verden over.

I blandt andet Belgien, Frankrig, Holland, Norge, Schweiz og Danmark var Fairtrade i mange år kendt som Max Havelaar med en elefant som logo, men siden organisationen Transfair i 2003 lancerede det blå-grønne Fairtrade-mærke har det gået sin sejrsgang verden over.
 


Mange af udstillerne på Biofach bruger i forvejen Fairtrade sammen med andre økologi- og miljø-mærker. Billedet er fra tekstil-afdelinngen på Biofach 2009, hvor det er flankeret flankeret af bl.a. SKAL's tidligere øko-tekstil-mærke og FSC-mærket som bruges for bæredygtige træ-produkter.NürnbergMesse