Økologisk tøj og mode  

 

 

Grøn Rute - Copenhagen Fashion WeekendGrøn Rute
Under Københavns Modeweekend

 

Fashion Fair
Fashion Fair
Økologisk mode-udstilling i Kolding

 

Økologisk herretøj
 Knowledge
Cotton Apparel

Økologisk herretøj
 




I Danmark er der ikke love og regler om økologisk tøj på samme måde som der er for fødevarer. Derfor finder man ikke tøj med det røde Ø-mærke, og i princippet kan forretninger slippe godt fra at sælge tøj som økologisk - selv om det intet har med økologi at gøre.

Vil man købe økologisk tøj og være sikker på, at det ikke blot er moderne - men også økologisk - må man kigge efter udenlandske kontrolmærker. Det mest kendte kontrolorgan indenfor økologisk tøj er det hollandske SKAL.

SKAL-kontrollen af tøj udføres dog nu af det nydannede Control Union udfra en standard som går under navnet GOTS - Global Organic Textile Standard - som er det nærmeste man kommer en verdens-standard for økologisk tøj. 

Økologisk
børnetøj på

¨Modemessen
i København

Modetøj kan naturligvis være fremstillet af mange forskellige materialer, men også på det økologisk område indtager bomuld førstepladsen som råvare indenfor tekstil og mode. Men uanset om tøjet er fremstillet af uld, hør, hamp, silke eller bomuld bør fibrene naturligvis være avlet økologisk, hvis tøjet skal kunne sælges som sådan.

Det er dog klart ikke nok. Ligeså vigtigt er, at selve forarbejdningen, blegningen, farvningen m.m. er udført på økologisk forsvarlig vis.
Levi's økologiske jeans
Levi's
økologiske jeans

Indenfor konventionel mode bruges store mængder kemikalier underfor forarbejdning og produktion af tøjet. Derfor gør økologiske kontrolorganer som SKAL meget ud af at sikre, at hele producessen er miljømæssigt forsvarligt.

Man ser i Danmark jævnligt tøj, som sælges som økologisk, uden at det har det mindste med økologi eller miljø at gøre. Helt ekstremt har et firma annonceret med økologisk pels - men den begrundelse, at de var syntetiske og dermed dyrevenlige.

Selv om der ikke er regler for det, vil sådanne tilfælde sandsynligvis falde ind under Retningslinier om Etiske og Miljømæssige påstande i Markedsføringen, på samme måde som sandsynligvis kan kan indenfor kosmetik. Efter disse regler vil Forbrugerstyrelsen kunne pålægge virksomhederne at ændre markedsføringen. Problemet er naturligvis at der ikke - som for andre økologiske produkter - er nogen forudgående kontrol i Danmark.